Back in the days, was onze dochter Gioia het eerste kleinkind aan beide kanten van de familie, het eerste nichtje, het eerste kindje in de vriendengroep. Dat maakte dat werkelijk iedereen helemaal losging op het gebied van babyshoppen. We namen dankbaar tientallen knuffeltjes, boxspeeltjes en mini-outfits in ontvangst. Zelfs kinderwagen en meubeltjes werden ons geschonken ♥️. Hoeveel dit allemaal was, werd pas echt visueel toen we het kamertje begonnen in te richten. Op het moment dat ik naar de overvolle kledingkast van onze ongeboren dochter keek, dacht ik: ‘we moeten écht een andere invulling geven aan de kraamcadeautjes straks’.

In de beginjaren van MommaLuv lag mijn focus vooral op het ondersteunen van de moeders in de ontwikkelingslanden. Zij die hun kindje niet in een omgeving van overvloed op de wereld gingen zetten. ‘Vind je het mooi om na de geboorte van je kindje van betekenis te zijn voor een baby aan de andere kant van de wereld?’, was een beetje mijn slogan. Ik legde zelf niet al teveel focus op mijn andere grote doel binnen MommaLuv: de overconsumptie tegengaan. Vanuit die gedachte werkte ik natuurlijk wel, maar in de beeldvorming ging het vooral om hulp verstrekken, om delen.

Nu zijn de tijden anders. Mensen staan veel bewuster in het leven dan tien jaar geleden. Over het algemeen zijn mensen veel meer bezig met het feit of wat ze consumeren (op alle fronten) wel in verhouding staat met wat ze echt nodig hebben. Aanstaande ouders melden zich bij MommaLuv aan met als voornaamste reden dat ze niet willen dat hun baby bedolven wordt onder spullen die ze niet nodig hebben. En dat ze door deelname aan MommaLuv zorgen dat een kindje overzee een betere opstart van zijn leventje heeft, is natuurlijk helemaal gaaf.

Gelukkig meten steeds meer mensen zich een bewuste levensstijl aan. Jonge ouders lijken een stuk beter na te denken over de dingen die ze aanschaffen voor hun kindje op komst. MommaLuv spreekt dit type mens aan. En daar zijn de mama’s in de ontwikkelingslanden, ik én het milieu ze dankbaar voor, haha. Aan de andere kant is er de tegenbeweging. Tastbaar gemaakt in babyshowers, genderrevealparties en kraamborrels, het kan niet op! Daar waar luiertaarten en zwitsalpakketten je om de oren vliegen (beiden trouwens verbruiksartikelen, dus wel een goede optie als je toch iets moet kopen). Het is een uitdaging om dit consumptiegeweld tegen te gaan, en dit an sich is ook niet mijn missie. Maar samen met andere organisaties mooie alternatieven bedenken is dat wel! Cadeautip: de prachtige babyshowerbox die MommaLuv en Return to Sender samen ontwikkeld hebben.

?: Lilian van Rooij
Deze fantastische fotoserie ‘Kraambuit’ is eerder gepubliceerd in Volkskrant Magazine. Fotografe Lilian is op het moment in verwachting en doet mee aan MommaLuv! De hele serie is hier te bekijken.

Recent blogs

Mission
We gaan het anders doen
Read more
MommaLuv
Een persoonlijk verhaal van Daphne
Read more